Posted in Grafik Dizayner

Grafik Tasarımcı Olmak..


graphic-design

Tasarım, problem çözebilme sanatıdır. Grafik Tasarımcısı olmak isteyenlerin, şekil ve uzay ilişkilerini görebilen, renk ve şekilleri en ince ayrıntılarıyla algılayabilen, hayal gücü zengin, yaratıcı, tasarımlarını çizgi yolu ile ifade edebilen, sosyal, psikolojik, sanatsal alanlara ilgili, yeniliklere açık, teknolojiyi yakından izleyen kimseler olmaları gerekir. Böylelikle empati kurabilme yeteneğine sahip olur ve kendisinden istenilen tasarımı en iyi biçimde müşterisine sunabilir. Tasarım sürecince yetersiz bilgi bir tasarımcıyı aynı çember içerisinde anlamsız daireler çizmeye zorlar ve kendini kısır bir döngü içinde bulur. Tasarım ve tasarım sürecinde yapılması gerekenleri öğrenebilmeniz açısından internetten rastladığım bir makaleyi sizlere sunmak istiyorum: “Zevkler ve renkler tartışılmaz.” . Benim beğendiğimi sen, senin beğendiğini ben beğenmem. Şimdi kendinize sormaya başlayacaksınız peki o zaman nasıl anlaşacağız insanlarla… İnsanlar benim için yaratıcılık konusunda ikiye ayrılırlar birincisi güzel olan şeyleri öven, beğenen insanlar ikincisi ise bu güzel şeyleri sıfırdan oluşturan insanlar. Siz kendi kararınızı vermelisiniz. Tasarım konusunda çok fazla detaycı olmakla birlikte çok geniş düşünmelisiniz. Bazen bir çocuğun yaratıcılığına sahip olup, onun baktığı pencereden dünyaya bakmak, bazende şirketlerin gözünden olaya bakarak projelerinizi ortaya çıkarmanız gerekmektedir. Aslında iki örnek birbirine çok zıttır. Bunu nasıl başaracağız diye düşünmeniz çok doğal bu örneği biraz açmak istiyorum. Düşünün bir çok şeyi başarmış artık iyi konuma gelmiş sürekli gelişen bir grafikersiniz. Freelance (serbest) çalışıyorsunuz. Aynı dönemde size iki müşteri geldi, birincisi bir oyun firması olsun diğeri ise çok kurumsal yurtdışıyla çalışan bir firma, ikisiylede ulaştığınız portföyler çok ama çok farklı birisi ortalama 13-25 yaş arası iken diğeri 25-55 gibi bir yaş arasına hitap etmesi gerekiyor. Bunu başarmanızın tek yolu var. Yaşınız ne olursa olsun en az 13-25 yaş arasının yarısını bularak yani 19 yaşında bir genç gibi hissetmeye başlamalısınız. Projeye başladığınız 19 yaşındaki kişilerin nelerden hoşlandığını takip etmeli ve zevklerini gözden geçirmelisiniz. Bunun üstüne işi veren firma sahibinin nasıl birşey istediğini dikkatli anlamaya çalışmak büyük önem teşkil eder. İşi sanki oyun sektörüne giriş yapabilecek kadar dikkatli davranmalı ve kavramalısınız. Oyun sektöründe nelerin popüler olduğunu görmeli, hissetmelisiniz. İnternette biraz araştırmaya başlamalı ve üçüncü bir şey olan rakiplerinin sitelerini incelemelisiniz. Bu rakipleri aslında müşteriden almanız çok daha sağlıklı olacaktır. Kendinizde diğer alternatifler için biraz araştırmaya başlamalısınız. Bu üçlünün aşağı yukarı ortalama yüzde oranlarını verecek olursak %25 Portföyden görebilmeniz, %40 Firma sahibinin isteklerini ve işi kavramanız, %35 Rakipleri inceleyerek sizinde internette biraz araştırma yapmanız. İkinci öğrenğimizde ise oyuncu firma yerine kendinizi o şirketin yerine koymanız gerekmektedir. Aşağıda başlıklar halinde konumuzu detaylıca incelemeye başlayalım. İlk adım profesyonel davranmak Tüm bilginizi bir kenara bırakın. Benim açımdan en önemli olan özelliği paylaşmak istiyorum. Profesyonel olmak bunun için takım elbise giyip kravat takmak önemli değildir. Müşterinizi hiç bir zaman arkadaşınız olarak görmeyin. Uzun zaman birlikte çalışsanız bile Bey diye hitap ederek aranızda bir resmiyet olmasını sağlayınız. Müşteri sizinle kardeşim, arkadaşım vb. şeyler söyleyebilir. Sizin bir anlık boşluğunuz müşterinize ilk başta tanışıyorsanız fiyatınızı %50 oranında düşürmenizi sağlar. Uzun bir zaman geçmiş ve bu yüzden bu şekilde konuşmanızın sorun olmuyacağını düşünüyorsanız bu sizin daha fazla işi daha ucuza yapmanız demektir. Belki düşüş ilk başlardaki gibi %50 olmaz fakat yinede büyük bir oranda düşücektir. İş yüküyle ücret ters orantılı olacaktır. İş yükü arttıkça aldığınız ücret ya aynı kalacak ya da düşücektir. Kullanıcı aptalmış gibi düşünün Karşınızda Microsoft’un sahibi Bill GATES bile olsa sizin işinizden hiç anlamıyormuş gibi yaklaşın. Müşteriye karşı bunu belli etmeden sadece algoritmanızı sürekli bu şekilde çalıştırın sonucunda kazanan siz olacaksınız. Bunun size faydası ne olacaktır hemen söyleyeyim. Bir işi ikinci kez tekrarlamazsınız. Bu size normal bir cümle gibi görünsede aslında anlamındaki acı çok ama çok büyüktür. Hiç bir grafiker veya yazılımcı yapılan bir işin algoritmasını oluşturup ürünü ortaya çıkarır. Fakat müşterinin programı ya da veriyi kullanmaya başladığında tipik hatalar yaparak programın düzgün işlemediğini bunu düzeltmeniz gerektiğini iletir. Hiç kimse olan algoritmayı bozup yeniden kurmayı pek istemez. Müşteriyi sıkmayın Görüntünüze önem vererek ve normalde üç cümle gerekirken dört veya daha fazla cümle kurmaktan kaçının, az ve öz cümlelerle müşteriyi hem sıkmamış olursunuz. Fakat ne kadar bilgili olursanız olun ukalalık yaparak yabancı terimler kullanmamaya özen gösterin. Müşterinin size yönlendirmesine müsade edin. Algoritmanızı iyi kurun Doğal olarak müşteri sizden bir takım şeyler isteyecektir. Bu Grafik ya da yazılım konusunda da olabilir. Müşteri bir şey söylerken arkaplanda algoritmasını geliştirin internet dünyasında aslında imkansız diye bir şey yoktur. İyi konuma gelmişseniz bir şekilde takla attırır başarırsınız. Fakat bunu yapmanıza bazen google yada diğer robotlar kızabilir. Bir şey yaparken özenin Bu aslında size kalmış birşey benim kendim için edindiğim bir kural var onu sizinle paylaşmak istiyorum. İş ne olursa olsun web tasarım, grafik tasarımı ve ücreti ne olursa olsun anlaştığınızda müşteri çok kötü birşey istese bile onu en iyi hale getirip müşteriye sunmaya özen gösterin. Bunun size faydası çok olacaktır. En baştan ne kadar kötü tasarım istenirse istensin yaratıcılığınızı daha fazla kullanarak onu çok daha iyi bir tasarım haline getirebilirsiniz. Bu size büyük bir avantaj kazandırır. Hayal gücünüzü arttırarak yapabileceğinizin sınırlarını genişletir. Gerçek bir Grafiker olun Müşteriniz size gelip ben şunları şunları istiyorum dediğinde. Tamam yaparım diyip tam hayalindeki şeyleri ortaya çıkarabilirsiniz. Müşteriye göre çok mükemmel olmuştur. Sizi tebrik edip belki ilerde tekrar sizinle çalışmak isteyebilir. Fakat belki çünkü bu yapılan tasarım etrafındaki kişilere gösterecektir. Bazen insanlar çok farklı düşünebilirler. Size grafikerlik konusunda en büyük yalnışlardan birini iletmek istiyorum. Bir yerde çalışsanızda, freelance (serbest) olarak kendi işinizin başında olsanızda birilerinden birşeyler çıkarmak için direktifler alacaksınız. Müşteriniz size gelip ben şunu şunu istiyorum diyecektir. Çünkü o sizi şu şekilde görüyor. Photoshop veya daha başka grafik programlarını bilen herşeyi yapan biri olarak, zaten müşteri bu programlardan birini bilmediği için sizi sadece aracı olarak kullandığını düşünüyor. Bunun tam tersi olduğunu onun nasıl bir uzmanlık alanı varsa sizinde bu işte profesyonel olduğunuzu hissettirmeyi başarmalısınız. Müşterilerinize yaratıcılığınız konusunda hayal gücünüzün sınırını ön plana çıkararak iş konusunda fikirler ortaya çıkarın. Hayal gücünüzü en üst seviyeye çıkarın Bundan önceki tüm maddeler müşteri ve sizin aranızda olan şeylerde sizin üstünüze düşen şeylerden bazılarıydı. Hayal gücünüze olduğundan daha iyi konuma getirmek sadece sizi bağlayacaktır. Bunun size katkısı çok fazla olucaktır. Yaratıcılık hayal gücüne dayanır. En absürt hayallerinizin bile sizin görselliğinizi geliştirebileceği çok açıktır. Olabildiğince çok hayal kurmaya çalışın bu sadece tasarımla alakalı olması zorunlu değildir. Hayatınızla ilgilide olabilir. Örneğin bir kıza açılamadığınızda hayalinizde açıldığınızı görün bunun size faydası belki biraz cesaret olur ama kurgunuzun sürekli çalışması yaratıcılığınızı ön plana çıkararak bir sorun geldiğinde hızlıca absürtte olsa çözüm üretebilirsiniz. Önünüze bir proje geldiğinde bambaşka bir bakış açısı yakalayarak işi çok mükemmel şekilde lanse edebilirsiniz. Aslında hayal gücünüz ne kadar genişlerse hayatınızdaki tüm sorunlara daha hızlı kolay çözümler üretmenizi sağlar. Bu işe başlamak isterseniz radarlarınızı şimdiden açarak geniş bir ufka yelken açmaya başlayabilirsiniz. Bakış açınızı genişletin Daha önce bahsettiğim hayal gücünüzü genişletin ibaresiyle bakış açınızı genişletin ibaresi birbirine benzesede aslında çok ama çok farklıdır. Hayal gücü bu bakış açısı olayına büyük katkıda bulunur. Burda bahsetmek istediğim sadece bakış açınızı yani dünyayı kendi çerçevenizden görmekten vazgeçin karşınızdaki canlı ya da cansız varlıklar olarak aynı noktadan onun gözüyle bakmayı öğrenmeye çabalayın. Bu ilişkilerinizide düzeltmek konusunda büyük yardımı olacak bir başlık aslında biz sadece nasıl bir grafiker olunur cümlesini şöyle değiştirmek istiyoruz. Yaratıcı, sorumlu geniş düşüncelere sahip bir grafiker olmak yoksa ortalıkta grafikerim diye dolaşan çok kişi tanıyorum. Modayı takip edin Modayı takip edin başlığından ilginç birşeyler çıkarmaya çalışmayın sakın amacım sadece grafik biraz daha genişleticek olursak kıyafet modası bile olabilir. Bu Fashion Tv izlenerek oluşucak ya da geliştirilecek bir şey değildir. Dışardaki modayı takip edin örneğin güzel bir kız gördüğünüzde onu çıplak hayal etmek yerine üstündeki kıyafetin uyumuyla ilgilenin evet belki kız çok güzeldir tanışmak isteyebilrisiniz. Bunun için cesaretli olun Grafik içinse önerim size Sokaklarda, televizyonda, websitelerinde gördüğünüz bannerları inceleyin ama normal biri olarak bakmaktan çok daha ötesinde görün gradient dediğimiz geçişlerinden tutunda renk uyumuna kullanılan fonta kadar tahminler yürütün ve sizi en çok genişleticek bir ufak öneri bu reklamı ben olsam nasıl tasarlardım sorunu kendinize sorarak kafanızda birşeyler canlandırın hiç birşeyden korkmadan çekinmeden sadece tasarlayın. Kopyacı olmaktan kaçının Günümüzde bildiğiniz üzere 8 yaşında bile bir çocuğun bildiği bir şeyden bahsetmek istiyorum. Copy-Paste; bundan kaçının bunu nasıl yapacaksınız söyluyum bir şeyler tasarlarken başlarda tıkanıklar yaşayabilirsiniz. Bazen çok iyi seviyede olsada bu olabilir. Sizin için sorun teşkil etmemelidir. Birşeylerden esinlenerek yeni bir çalışma ortaya koyun fakat birisinin hazırlamış olduğu bir template (tasarım) hiç bir zaman sadece renklerini değiştirerek kullanmayın. Belki çok güzeldir ve çevrenizdeki herkesi kandırabilirsiniz. Kendinizi asla ! yaratıcı olmak istiyorsanız esinlenme olayını biraz dikkate almanızı öneririm. Özgün olarak takip edilmenizi sağlayın Bu biraz ileri seviyede birşey fakat bir önceki konuda bahsettiğim şu esinlenme olayının kaynağı olmaya çalışın bunun içinde özgün birşeyler yaparak milyonlarca kullanıcı olsan web dünyasında sayıları epeyce fazla olan diğer grafiker arkadaşlarınız yaptığınız işi görerek sizi takip etmesini sağlamalısınız. Önder olmayı kafanıza yerleştirerek çabalarınız bu yönde olmalıdır. Yani iş yapmak için iş yapmayın, Mükemmel olan şeyleri yaratmak için çabalayın zaten arkasından başarı ve para bu mükemmeliği takip edecektir. Tek bir işe yoğunlaşın Herkesin ileride yavaş yavaş müşteri portföyü oluşacaktır. Fakat kendinize şöyle bir prensip edinin bunun bana çok ama çok faydası oldu tüm müşterilerimi elimde tutmamı ve çok daha profesyonel iş yapmamı sağladı. Müşterilerim tarafından yeniden tercih edilme sebebi oldu. Bir işe başladığınızda yanına ufak işler almanızda hiç bir sorun yok örneğin bir haftalık bir iş var elinizde iki bilemediniz üç günlük iş almanızın bir sakıncası yok ama işin sektörü ne olursa olsun ikiside ağır olan işleri aynı anda almayın bunun zararı iki iştede istediğiniz performası sağlayamaz işin gecikmesini belkide işten sıkılıp baştan sağma şekilde tamamlamanızı sağlar. Zamanınızı iyi kullanın Müşteriniz sizden bir iş istediğinizde tahmini olarak zorluklarını kafanızda tasarlayarak algoritmasını oturmalı ve aşağı yukarı tahimi bir zaman dilimi vermeniz gerekmektedir. Bunun için benim kullandığım yöntem şu bir iş için örneğin bir hafta gerekiyorsa ben üstüne yoğunluğuma göre gün eklerin bu en fazla iki ya da üç gün olur. Bunu müşteriye belirtmeniz sizin faydanıza Normalde bir hafta sürecek bir iş fakat her ihtimale karşı bir sorun çıkaması açısından bu işi size dokuz günde teslim ederim şekilde ifade kullanmayı tercih edebilirsiniz. Böylelikle müşterinize hiç bir şekilde rezil olmazsınız. İllaki dokuz gün sonra işi göstermek zorunda değilsiniz daha erken biterse o gün gösterebilirsiniz. Sistemli çalışın Bu başlık çok önemlidir. İki şekilde irdelenebilir. Birincisi projelerini yaparken klasörleme mantığıyla çalışmalısın yani 1 sene önceki yaptığınız projeyi çok rahatlıkla bulabilmelisiniz. İkincisi ise bir şey tasarlarken örneğin custom template tasarlıyorsunuz. Bunun içinde photoshop da gruplama mantığını kullanmalısınız yani sizin projenizi başka bir grafiker açtığı zaman çok rahat bir şekilde anlayabilmelidir. Bakış açınızı farklılaştırın Daha önce bakış açınızı genişletme konusundan bahsettim. Bu biraz daha farklı bir şey hayata bakış açınızı değiştirin. Olumsuz düşünceleri kafanızdan sileren hayatta kim olduğunu çok ama çok iyi bilin ne istediğinize karar verin ve hayallerinizin peşinden gidin. Tek bir hayatımız var sonuçta hayallerinizin sonucu pişmanlık olsa dahi kendi kararlarınızın peşinden gitmiş olmanın verdiği bir mutluluk olacaktır. Yukarıda bahsettiğim tüm yazılar aslında birer özet bunları çok daha fazla detaylandırmayı düşünüyorum. Bu yazının çok uzun olmamasını için grafikerliğin basit adımlarıyla başlamak istedim. Bu blogdaki yazılarla sadece grafiker yada yazılımcı olmakla kalmayıp asıl amaçladığımız farklı bakış açısını yakalamanız için çabalayacağız. Çünkü web dünyasında türkçe kaynaklar çok kısıtlıda olsa da bir çok programın anlatımı mevcut bazıları resimli hatta videolar bile bulmanız çok normal, biz tasarım kalıplarının dışına çıkmayı hedeflemekteyiz. Size sadece program bu hadi bakalım artık grafikersin demekten ziyade bu alanda karşılaşacağınız sorunlar ve bu işin ciddi anlamda mükemmel olması için bilginizi, görüşlerinizi, bakış açınızı değiştirmeyi hedeflemekteyiz. Kaynak. ”grafblog”, “kademe.com.tr

Müəllif:

Graphic Designer

Bir cavab yazın

Sistemə daxil olmaq üçün məlumatlarınızı daxil edin və ya ikonlardan birinə tıklayın:

WordPress.com Loqosu

WordPress.com hesabınızdan istifadə edərək şərh edirsinz. Çıxış / Dəyişdir )

Twitter rəsmi

Twitter hesabınızdan istifadə edərək şərh edirsinz. Çıxış / Dəyişdir )

Facebook fotosu

Facebook hesabınızdan istifadə edərək şərh edirsinz. Çıxış / Dəyişdir )

Google+ foto

Google+ hesabınızdan istifadə edərək şərh edirsinz. Çıxış / Dəyişdir )

%s qoşulma