Posted in Grafik Dizayner

Stil’e Karşı Tasarım


Jeffrey_Zeldman_onstage_at_An_Event_Apart

 

 

Jeffrey Zeldman

Babam bir Pazar günü ressamıydı ve onun sanat kitapları çocukluğumda biçimlendirici rol oynadı.Pek çok çocuk gibi şeffaf sunumundan etkilenirdim. Savaşan gladyatörler, fotoğrafik köyler ve gündoğumunda Roma kalıntılarının özenle işlenmiş gravürlerine bakarken kendimi kaybederdim. Sanatın çizim ile eşanlamlı olduğunu anladım. Daha özenli ayrıntı, aşındırmada daha fazla satır veya daha fazla ağaç yaprağı, çocuksuluğumda daha iyi bir sanatçı, biçimlenmemiş tahminler. Daha sonra, çizgi romanları keşfettim. Yine ardından, müzeler. Maxfield Parrish uyuşturucu kullanmayı istememi
sağladı ve ayrıca asla bir ressam olamayacağımı fark etmemi. Paul Klee hiç çizemeyen kötü bir sanatçı gibi göründü. Andy Warhol, yardımcılarını kullanan bir dolandırıcı oldu.

Bugün sanatı anlıyormuş gibi yapmıyorum ama sanatın doğayla çok az ilgisi olan ve salt görsel duyuyla ilgili olan her şeyle ilgili ilk izlenimlerimi biliyorum. Tıpkı Disneyland ve sirkler gibi sanat da bir oyundu. Ancak sadece Matterhorn’a pek çok kez binebilirdiniz ve fazlaca pamuk şeker yiyebilirdiniz, mide bulantısı başlamadan önce. Duyudan başlayıp Stilden mezun oldum. Steve Ditko’nun Örümcek Adam’ı. Popüler sanat. Rock, ardından maneviyat ve daha sonra serseri albüm kapakları. Stil bağımlısı
olmuştum. Kötüden iyiyi söyleyemezdim, ama hoş olduğunu bilirdim.

Pek çok genç web tasarımcısı zanaatlarını popüler kültürü görmek için kullandığım yolla görürler. Hoştur ya da saçmalıktır. İki şeyin hiç de aynı olmadığı zamanlarda Tasarım için Stil hatası yaparlar. Tasarım her düzeyde temasa geçer. Nerede olduğunuzu söyler, yapabilecekleriniz konusunda ipuçları verir ve işinizi kolaylaştırır. Stil totolojiktir; şıklık ile nakleder. Görsel açıdan stil tasarımın bir yönüdür. Ticari açıdan stil marka nitelikleriyle bağlantılı olabilir.

Ayrıca konu hakkında tasarımcının küçümseyici düşüncelerini iletebilir. “Bu çok sıkıcı, dolayısıyla burada bazı çizgiler ve burada da açılır menü var, böylece bu aptal görevden daha iyi olduğumu anlayacaksınız.” Bu aşamada, stil, bir meslektaştan diğerine sitenin ziyaretçi ya da amacı ile ilgisi olmayan bir yer altı dilidir. Gerçekten de, bu stilistik uygulama sitenin amacı engelleyebilir. Ardından kullanılabilirlik uzmanları stilistik fetişizmin başarısızlıkları için Tasarımı suçlayarak devreye girerler.

Stil tarafından yönlendirilen Tasarımcılar başarılı olabilir, biçimsel takıntılarından yararlanacakları projeleri alma ve çekmede yeterince şanslılarsa tabi. Çoğu web tasarımcının bu lüksü yoktur. Bu önde gelen tasarımcıların üzerinde çalıştıkları projede stilistik kelime bilgisi uygulamalarını durdurmaz. Böylece övgü dolu el ilanlarını andıran e-ticaret siteleri ve zaman zaman göz kamaştırıcı bir biçimde süslenmiş fakat sıklıkla yanlış yönlendirilmiş ve uygun olmayan tanıtımlar içeren bilgilendirici siteler ile son veriyoruz..

Web sayfası bir telefon rehberi gibi görünürdü. Artık pek çoğu tasarım portfolyosu gibi görünüyor. Aslında, çömez olduklarını düşünen genç tasarımcılar tarafından tekrar tekrar kopyalanan 20 tanınmış tasarımcının Tasarım Portfolyosu gibi görünüyor. Grafik tasarım ve iletişim tasarımı arasındaki farklılıklar bu tasarımcılarda kaybolur. Projenin doğasından gelişen gerçek stili ve birçok proje üstüne üçüncü kol gibi aşılanmış türevinin taklidi arasındaki ayrım gibidir.

Stil bir fetiş olduğunda siteler ziyaretçileri şaşırtır, kullanıcılar ve sitelere ödeme yapan şirketlere zarar verir. Tasarımcılar bu siteyi kimin kullanacağını ve ne için kullanacağını sormadığında, güzellik veren anlamsız göz alıcılık en azından bazı çevrelerde, kötü bir nam salar.

Sorun şu ki, biz yüzeylere takıntılı bir toplumda yaşıyoruz (ve özleriyle karşılaşmaktan korkuyoruz).

200 Dolara ayakkabı alan bir tüketim kültüründeyiz, çünkü hoş görünürler ve reklamında Beck’in şarkısı çalmıştır, parlaması ve göz kamaştırması hepsini en yüksek değerli ürünler yapmıştır.
Bazı müşteriler ve çok sayıda genç tasarımcı için, Multimedya Flash Projeleri, web tasarımı ile özdeşleşmiştir.

Eğer şarkı söylemiyor ve dans etmiyorsa, bunun iyi olmaması gerekir –ve bu kesinlikle hiç hoş değildir. İşin büyüğü Flash’ta (SWF) oluşturulmaktadır ve ödül gösterilerinde gecikmiş takdiri almaktadır,özellikle geleneksel olan, milyon dolarlık televizyon reklamları öncesindeki “dijital şeyler”in olduğu yüksek profilli ödül gösterilerinde… Heyet, TV reklamlarının parlak bir konseptinin ve birçok ticari filmden daha yüksek üretim değerinin olmasını bekler. Doğal olarak, web sitelerinin de onları uçurmasını beklerler.

Sınır-kırıcı barok deneyleri biçimsel olarak son teknoloji ile üretilmiştir, heyet geniş ekran G5s ve Pentiumların en son tarayıcılarında T1 bağlantıları ile onları görmeye devam ettiği sürece, ödül kazanmak için devam edecektir. Ve, söylemeye gerek yok, bu ödülü yalnızca grafik tasarım ve programlamaları ödüle layık olanlar kazanacaktır. Burada kötü tasarımdan bahsetmiyoruz. En yüksek seviyede tasarımdan bahsediyoruz, ancak sadece belirli bir türün tasarımından.

Meslektaşlarımın çoğu bu gibi siteleri tasarlıyor. Onların başarılarına tanık olduğumda çenem düşer ve hak ettikleri bir ödülü aldıklarında neşelenirim. Ancak endişelenirim de.

Endişelenirim çünkü belirli ayarlarda uygun olan ve diğer pek çoğunda uygunsuz olan bu tasarım türü, takdire ulaşan tek web tasarımıdır. Bu nedenle sadece kendi (büyük) kişisel projelerinde değil ticari projelerde de zarara neden olan genç tasarımcıların taklit ettiği tasarım türüdür.

Endişelenirim çünkü tasarımla stili karıştıran genç tasarımcılar, kahramanlarının teknik hilelerini ve gösterişli biçimlerini kopyalamayı öğreniyorlar, ama ille de bu ortamda iletişim kurmayı öğrenmiyorlar. “Bullet Time” (Matrixteki ünlü mermi sahnesi)” Matrix için harika, ama belgeseller için değil. Ve web tasarımın çoğu bilgilendirici olduğu için –ya da öyle olması beklendiğinden- bilgi siteleri üzerine diğer insanların biçimsel başarılarının toptan aşılanması ortalamayı yükseltmez; sadece kafa karıştırıcı hale getirir.

Endişelenirim çünkü kendilerini asla geliştirmeyecek olan tasarımcılar vardır, bırakın belirli projeler için markaya uygun stillerin gelişmesini öğrensinler. Çünkü işverenler kritik kelime dağarcığından yoksundur ve berbat olacak işlere “ne hoş!” diyen bilgi portföyleri sunan insanları yerleştirirler. (“Yeteneğinizle o civara döneceksiniz”). Çünkü sonunda marka ve iletişim, tasarımdan anlayan ve Stil ve Tasarım arasındaki farkı bilen geleneksel tasarımcılar, bu piyasaya girecek ve uyguladıkları sanatı anlama şansı olmayan bazı genç tasarımcıları yerinden edecekler.

Ortalama hakkında endişeleniyorum, çünkü yetersiz sayıda tasarımcı, çoğu web’in kurulması gereken göz alıcı ve sert kullanılabilirliğin arasında çalışıyor. Ve bu alanlarda didinen web tasarımcıları için daha az ve daha da az teşvik vardır. Bu iş türü internet kullanıcılarını memnun ediyor ancak maaş bir tarafa kesinlikle endüstriden takdir görmüyor. (“Vay canına! Ne kadar çabuk yüklendi ve iyi çalıştı, hatta babamın eski Dell’inde bile!” Bilirsiniz, ödüller heyetin her zaman böyle şeyler söylediğini gösterir.)

Hepsinden önemlisi, web kullanıcıları için endişeleniyorum. Çünkü ticari amaçlı web geliştirmede on yılı aşkındır, hâlâ aradığını bulmakta zaman sıkıntıları var ve hâlâ neden internet üzerinde metin okuduklarını hoşnutsuz bir biçimde beddua ederken merak ediyorlar- çevrimiçi olduklarında yaptıklarının çoğu…

Toplumumuz Stil’e Tasarımın üzerinde, yüzeye özünün üzerinde değer verdiği sürece, bu durum gelişmeyecektir. Elbette aynısını her dört yılda bir düşünüyorum, oy kullanmak zorunda kaldığımda.

menbe

Müəllif:

Graphic Designer

Bir cavab yazın

Sistemə daxil olmaq üçün məlumatlarınızı daxil edin və ya ikonlardan birinə tıklayın:

WordPress.com Loqosu

WordPress.com hesabınızdan istifadə edərək şərh edirsinz. Çıxış / Dəyişdir )

Twitter rəsmi

Twitter hesabınızdan istifadə edərək şərh edirsinz. Çıxış / Dəyişdir )

Facebook fotosu

Facebook hesabınızdan istifadə edərək şərh edirsinz. Çıxış / Dəyişdir )

Google+ foto

Google+ hesabınızdan istifadə edərək şərh edirsinz. Çıxış / Dəyişdir )

%s qoşulma