Posted in Maraqli

Marka Olmanın Yolları


Marka olmak, aslında konu ne olursa olsun akla ilk gelenlerden olmaktır. Bunu bir ürün için düşünebileceğimiz gibi bir firma için hatta bir kişi için bile düşünebiliriz. Firma kurmak, ürün veya hizmet satmak günümüz teknolojileri ile aslında çokta zor bir şey değil. Kişi firması olarak bilinen adi şirket açma maliyetleri günümüzde bir cep telefonu fiyatı ile aynı seviyelerdeyken, çok canınız çekiyorsa vergi mükellefi olun gitsin. Peki sonra? Şimdi ne yapacaksınız? İşte bu noktada, sizin için en doğru marka stratejilerini kullanarak markalaşmaya ve bilinirliğinizi arttırmaya başlamalısınız. Peki, markalaşma nasıl olur?

Markalaşmanın pek çok adımı vardır. Bu yazımızda birçok adımdan özet olarak bahsedip zamanla bunları tek tek detaylıca incelemeye çalışacağız. Hadi başlayalım.

  1. Her şeyi yapamazsınız. Uzmanlaşın.

    Herkes büyük hayallerle iş yeri açar, ürün ve hizmet satar. Ama hayallerinizi sınırlandırın. Büyük hayaller ancak büyük ekip ve büyük paralarla mümkündür. Bu durumda olsanız bile ürün farklılaştırması harici çeşitlenmeye gitmek tehlikelidir. Eskiden şirket unvanlarını hatırlayın, halı, kilim, ihracat, ithalat, fırın, turizm diye yan yana gelen unvanlar vardı. Yani bir düşünün hangi firma tüm bunları bir arada yapabilir ki? Ekmek üretiyorsanız yanına peksimet tabiki satabilirsiniz ama pastaya bulaşmayın. Amacınızı unutmayın, ekmeğin en iyisini üreten marka olmak.

  2. Doğru Tanıtım Yapın

    Tanıtım reklam demek değildir. Hedef kitlenizin sizi en iyi şekilde anlamasını sağlayacak şekilde yapılan ufak tanıtımlar, doğru şekilde yapıldığında, hiç reklam kullanmadan çok geniş kitlelere yayılmanızı ve markalaşmanızı sağlar.

  3. Doğru Konumlandırma Yapın

    Girdiğiniz sektörde ilk olmanın avantajı gibisi yoktur. Ama günümüz piyasasında her hangi bir alanda ilk olmak çok zordur. O zaman sektör içinde farklı bir kategoriyi hedef seçerek ilk olmaya çalışın. Herkes gömlek üretiyorsa sizin gömlekleriniz cepli olsun mesela. Ama o cepli gömlek kullanan herkesi memnun edecek kalitede olsun ki iddianızı kaybetmeyin.

  4. Kendinize Sağdık Kalın

    Yaptığınız işi ifade eden bir sloganınız olsun. Ve bunu markanızın mottosu yapın. En sağlam çivi bizde gibi bir yaklaşımla ilerliyorsanız hedef kitlenin bunu en iyi şekilde özümsemesini ve güvenilir bulmasını sağlayın. Bu sizi en iyi çivici yapacaktır. Hiçbir marka tüketici zihninde oluşturduğu imajı satın alamaz. Bunu uzun soluklu ve başarılı stratejiler ile kazanabilir. Kaybetmek ise ortalama 15 dakika sürer.

  5. Rakibinize Yakın Durun

    Çok saçma gelebilir ama rakip konumlandırmasını iyi gözlemleyip ona yakın durmak hem size hem rakibinize artı değer kazandıracaktır. Ondaki farklılıklar ve sizdeki farklılıklar hedef kitle için değişiklik olarak algılanacak ve her iki tarafında ürünlerini denemek isteyeceklerdir. Rakibiniz her zaman yaptığınız işin lideri olarak seçilmelidir. Telefon operatörlerinin her yerde yan yana mağaza açmalarını siz de ilginç bulmuyor musunuz?

  6. Rakiplerinizden Farklı Görünün

    Bir tasarım süreci olarak bakılması gereken konudur. Piyasa lideri renk olarak kırmızı kullanıyorsa siz lacivert kullanın. Logonuzun ve isminizin, rakiplerinizi andırmamasına dikkat edin. Bakınız coca cola ve pepsi. Görünümdeki benzerlik, sizin kopya çeken marka gibi algılanmanıza neden olacaktır. Aynı bile olsanız aynı durmayın.

  7. İsminizle Farklılaşın

    Daha önce firma ismi oluşturmakla ilgili yazımızı okudunuz ise bu konuda fikir sahibisiniz demektir. Asla ama asla genel bir isim kullanmayın. Piyasaya ilk giren firma siz değilseniz başarısızlığınız çok yakın demektir. Arama motoru optimizasyonu ile uğraşan bir firmanın adının arama motoru optimizasyonu olması kesinlikle kötü bir tercihtir. Olsa olsa AMOP olmalıdır ismi.

  8. Ana Markayı Bölmeyin

    Her alt markanıza aynı ismi vermek kullanıcı algısını dağıtır. Tüm alt markalar kopya muamelesi görür. Sonuç tam bir hüsran olur. Alt markanızın adı ana markadan kesinlikle farklı olsun. O zaman her iki marka bir birine destek olur. Mesela Coca Cola zaten light kola üretiyordu. Ama tüm rakipleri de aynı isimle üretim yapıyordu. Ayrıca light kelimesinin karşılığı olan hafif ve yumuşak kavramlarının satışı zayıflattığı da bir gerçekti.Sadece kadınlara yönelik bir algısı vardı. Sanki yeni bir ürünmüş gibi ZERO üretildi ve bambaşka bir marka gibi tanıtımı yapıldı. Kendi reklamlarında sunmak yerine markaya özel reklam ve slogan oluşturarak piyasada kendini tekrar konumlandırdı.

Buraya kadar genel hatları ile marka olma süreçlerini inceledik. Bu konu en kapsamlı marka danışmalıkkonuları içerisinde yer aldığından daha üstüne söylenecek çok fazla şey var. Umarım faydalı olmuştur. Yazının devamında buluşmak dileği ile sağlıcakla kalın.

Müəllif:

Graphic Designer

Bir cavab yazın

Sistemə daxil olmaq üçün məlumatlarınızı daxil edin və ya ikonlardan birinə tıklayın:

WordPress.com Loqosu

WordPress.com hesabınızdan istifadə edərək şərh edirsinz. Çıxış / Dəyişdir )

Twitter rəsmi

Twitter hesabınızdan istifadə edərək şərh edirsinz. Çıxış / Dəyişdir )

Facebook fotosu

Facebook hesabınızdan istifadə edərək şərh edirsinz. Çıxış / Dəyişdir )

Google+ foto

Google+ hesabınızdan istifadə edərək şərh edirsinz. Çıxış / Dəyişdir )

%s qoşulma