Posted in Dizayn Tarixi

Japon Sanatı


Japon kültürü  Çin kültüründen oldukça fazla bir şekilde etkilenmiştir. Japon toplumu  ise benzersiz bir şekilde gelişti. Çünkü yüzyıllar boyunca, özellikle 19. ve 17. yüzyıllarda, Japonya kendisini izole etti ve dış dünya ile olan tüm temaslardan kaçındı.Amerikalı  Amiral Perry Japonya’yı batı ile ticaret yapmaya zorlayana kadar bu böyle devam etti,  Japonya dış dünyaya kapılarını açtı. Öte yandan , Japonya ve dış dünya arasında bu bağlantı yapılınca, Japon sanatı Avrupa ve Amerika Birleşik Devletleri’nde çok popüler oldu. Japon sanatı 19. ve 20. yüzyıllar boyunca Avrupa ve Amerika’da ince ve dekoratif  sanat gelişiminin çok önemli bir parçası haline geldi.
Budizm  MS 6. yüzyılda Japonya ulaştığında, güçlü bir Çin etkisi görüldü. Ancak, 9. yüzyıldan sonra, Japon sanatı üzerindeki  Çin etkisi zayıfladı. Japonya 14. yy da düşünce ( tefekkür) yaşamını vurgulayan ve doğanın tefekküründe çok güçlü bir rol oynayan  Zen Budizmi olarak bilinen kendi Budizm’ini geliştirdi.Zen Budizmi’nin yanında Japonya bir ada olması gerçeği ile doğa üzerindeki görsel vurgusu ile de etkilendi.  Din ve coğrafya , bu durumda, bu ülkede gelişmiş görsel fikirleri etkiledi. Bakir doğa bu insanlar için mevcut olmadığı için, bakir doğanın özü aranılan şey oldu.

Japon kültürü Çin kültürünün adaptasyonu  nedeniyle görsel olarak benzersizdir.Alfabesinde resimsel karakter kullanımı bitkiler, hayvanlar, ve diğer nesnelerin görsel sembolizmini meydana getirdi. Bu Japon tasarımının  içeriğinde ve anlamında oldukça  önemliydi. Japon kültürü  Çin kültürünün oldukça etkisinde olsa da, resim tarzı Çin resimlerinden  daha soyut ve doğal oldu. Ukiyo-e adı verilen bir resim tarzı, sanatın çeşitli şekillerinde çizgi ve renk unsurlarının kullanımının dramatik yöntemlerinin geliştirdi.

dayanmaktadır.Çin etkisi 8. yüzyıldan günümüze kalan  binalarda görülebilir. Japon mimarisi, diğer sanatlar gibi, yüzey süslemesinden daha çok  formu ile meşguldür. 13. yüzyılda, Japon dış ve iç etkisi özlere sınırlı dekorasyon ve  mobilya ile, mekan ve form üzerine vurgu göstermektedir. Frank Lloyd Wright, erken bir  modern mimar, Japon evlerinin çok amaçlı düzenlemesinden  etkilendi.

Japon sanatçılarının tasarım ilke ve elemanlarını  eşsiz kullanımı, onların  sosyal ve dini değerlerinin ve aynı zamanda görsel çevresinin yansımasıdır. Japon sanatının bir çok etkileşimi vardır bunların hepsi eserlerde görünür.  Japonya’nın  sosyal, dini ve görsel etkilerinin sanat formları üzerinde pek çok etkileri vardır. Japon sanatı genellikle toprak, soğuk renkleri doğayı barış ve huzurda ilişkide vurgulamak amacıyla kullanır. Sanat dokusu çoğu modern sanat eserinde var olduğu gibi, düzgün ve soğuk değildir, daha ziyade dalların kenarları  veya yapraklar  veya okyanusun zorlu dalgaları gibi doğal ortamlarda  normal olarak yaygın sıcak, cesur, kaba bir dış görünüş gösterir.

Japon sanatçılar eserlerinde  uzun çizgiler kullanır. Kendi mimarilerinde, uzun yatay çizgiler ev içinde istikrar ve barışı vurgulamak için kullanılır. Ancak, resimlerinde, uzun dikey çizgiler doğanın savurganlık ve ihtişamını  temsil etmek için kullanılır. Bu uzun hatlar ayrıca  kimono gibi Japon giyim tarzında görüntülenir.
Genellikle doğrusal oranlar  şekiller ve formda gösterilen  bu uzun hatlar, sık sık kare oranlarda kullanan  Batı tasarımlarının  aksine, ezici büyüklüğü ifade  etmek için bir resmi göründüğünde daha uzun ve daha geniş görünmesi için abartan  Japon sanatı ve kanvasına özeldir. Bu formlar ve oranlar  ağır Çin etkisi olan  alfabelerini  gösteren resimsel karakterlerinde de görüntülenir.Hareket ve Ritm üstten altadır.
Japon sanatının bir çoğu  belirli bir noktaya odaklanarak  asimetriktir.Aşağıdaki örnekte ejderhanın simetriye çok fazla odaklanmayan bir dengesi vardır, fakat dayanak noktası olarak ejderhanın başının etrafında daha fazladır. Resmin bir tarafı , resmin  doruğuna belli bir tırmanışı olan kafasına yol vererek ejderhanın vücududur.  Başa ulaşılır ulaşılmaz, doruk vurgulanır  ve ejderhanın öfke  ifadesi gözleri ve yüz ifadelerinde, hem de  elinde gösterilir.
Japon kültürü  birliği  görüntüler. Bir ağacın resimnde, her bir  dal ve her bir tek yaprak bir bütün olarak ağacın ihtişamına  katkıda bulunacaktır. Ayrıca, göz boyamanın  bir tarafından diğerine hareket eder ve göz sağdan sola haraket ettiğinde  yaprakların sayısı düzgün bir ritimde azalır.
Japon sanatı açıkça Japon doğa sevgisi değerlerinin bir yansımasıdır. Tasarım elemanları ve ilkesinin kullanımı bu değerin açık bir göstergesidir.

Müəllif:

Graphic Designer

Bir cavab yazın

Sistemə daxil olmaq üçün məlumatlarınızı daxil edin və ya ikonlardan birinə tıklayın:

WordPress.com Loqosu

WordPress.com hesabınızdan istifadə edərək şərh edirsinz. Çıxış / Dəyişdir )

Twitter rəsmi

Twitter hesabınızdan istifadə edərək şərh edirsinz. Çıxış / Dəyişdir )

Facebook fotosu

Facebook hesabınızdan istifadə edərək şərh edirsinz. Çıxış / Dəyişdir )

Google+ foto

Google+ hesabınızdan istifadə edərək şərh edirsinz. Çıxış / Dəyişdir )

%s qoşulma