Posted in Zeynalov

SWOT Analizi Nedir, Nasıl Hazırlanır?


SWOT analizi (Strengths-Weaknesses-Opportunities-Threats) terim anlamıyla, bir proje ya da girişimin hayata geçmesinden önce; güçlü ve zayıf yanlarının, dışarıdan gelecek tehditlerin ve konjonktürün getireceği fırsatların, detaylı incelemesi olarak kabul edilir. Yaklaşık 50 yıldır kullanılan bu analiz yöntemi, iş planın içinde yer alması gereken başlıklardan biridir.

Konunun detaylarına hakim olanlar için biraz demode kalmış olduğu düşünülse de, SWOT analizi projenin genel hatlarıyla kimliğini ortaya koymayı başarabilen bir çalışmadır. Bakış açısını biraz daha girişimciye kaydırarak konuşmak gerekirse, girişimcinin fikrine, piyasaya, iş modeline ne denli hakim olduğunun kanıtlarını ortaya koyar. Geometrik bir çalışma olarak görülebilir fakat SWOT analizi aslında, öngörülerin gerçeklere yakın tutulabilme çabalarını içerir.

Gelin işin teorisini bir kenara bırakalım ve bir örnekle ilerlemeye çalışalım. Hep beraber bir e-ticaret sitesi açtığımızı varsayalım; firmamız Türkiye’de olsun ve moda dikeyinde yer alsın.

Güçlü yanlar

Dikey alanda yer almamız bize, tedarikçi sayısı ve stok maliyeti avantajı, tüketici hedef kitlesinin netliği gibi avantajları beraberinde getirir. Kesin olarak konuşamasak da, site trafiğinin nitekim az olması, altyapı yatırımının düşük maliyetlerde olmasını sağlar. Sonuçta yeni bir girişimiz ve finansal kalemlere dikkat edilmesi gerekir.

Bulunduğumuz sektörün yanı sıra, girişimimizin niteliklerinin sunduğu güçlü yanlarımız da olabilir. Seçtiğimiz alan adının efektifliği bunun birincil örneğini oluşturur. El yapımı ürünlerin varlığı, farklılaşmamızı sağlayacak parametrelerden biridir. Bununla beraber, muadil sitelerde yer almayan marka ve ürünler de güçlü taraflarımızın belirlenmesinde etken olacaktır. Tabi fiziki mağazalara nazaran daha az maliyetle kurulduğumuzu da unutmamak gerekir.

Zayıf yönler

Yeni bir girişim olmamız, reklam ve pazarlama çalışmalarına ayrılacak bütçenin kısıtlı olması nedeniyle marka bilinirliği açısından harcayacağımız eforun fazla olmasına neden olacaktır. Hali hazırda, pazar payının kayda değer rakamlarını elde etmiş rakiplerimiz de zayıf yönlerimizden biridir. Yeni kurulmuş bir şirket olarak rakibin pazar payından ‘çalmak’, tamamlamamız gereken yapılacaklar listesi epey uzun olabilir.

Online tüketicilerin alışveriş alışkanlıkları da bizi etkileyecek unsurlar arasında yer alır. Özellikle Türk tüketicisinin ‘üzerinde denemeden’ satın alma işlemini uzak duruşu, moda dikeyinde yer alan girişimimiz adına negatif yönlerden biri anlamına gelmektedir.

Fırsatlar

SWOT AnalysisDikey e-ticaretin sürdürülebilir yükselişi, girişimimiz adına kullanılabilecek ilk fırsat niteliği taşır. Aynı zamanda moda başlığında yer alan ürünlerin çeşitliliği tüketicileri hem fiziki hem de online mağazaya yönelimini artırıyor. Zayıf yönlerimize değinirken rakip firmalardan bahsetmiş olsak da, henüz taşların tam olarak yerine oturmamış olması, gelişen e-ticaret evrenindeki yerimizi sağlamlaştırabilir.

Türkiye’deki e-ticaret sektörünün genel durumu göz önüne alındığında, fırsata çevrilebilecek negatif görünümlü unsurlar da yok değil. Örneğin, Türkiye’deki internet kullanıcılarının yaklaşık yüzde 80′i henüz internetten alışveriş yapmamış durumda. Her ne kadar kötü bir senaryonun başlığı gibi görünse de, e-ticaret ve internet ekosistemlerinin gelişimi bu geniş küme içinden çıkacak potansiyel tüketicilerin, girişimimize yönelme ihtimalini yüksek kılar.

Tehditler

Swot analizinde yer alan tehdit ve fırsat kısımları dışarıdan gelecek unsurlara göre belirlenir. Türk tüketicilerin “İnternetten alışveriş yapmak güvenli mi?” sorusuna çoğunlukla verdikleri “hayır” yanıtı girişimimize bizim inisiyatifimiz dışında gerçekleşecek yegane tehditlerden biridir.

Rakip büyük e-ticaret sitelerinin fiyatlandırma stratejileri de tehdit örneği oluşturabilir. Bu sitelerin kar marjlarında sürümden kazanmak amacıyla belirleyecekleri düşük rakam, tüketicilerin üzerinde yeni yeni kazandığımız marka sadakati konusunda bize hiç yardımcı olmayacaktır.

SWOT analizi, girişimcinin ortaya koymaya çabaladığı projenin tüm detaylarının ışıklandırdığı bir yöntemdir, kişisel görüş farklılıkları içerebilir. Bu nedenle analize yorum eklemek isteyen okurlarımızı istekle beklediğimizi söyleyelim.

Son olarak, hazırlamaya çalıştığımız örneğin finansal ve operasyonel açıdan ‘start up’ mantığında olduğunu belirtelim. Bütçe değerleri bakımından astronomik rakamlara sahip girişimler için çok daha farklı bir SWOT hazırlamak gerekir.

Müəllif:

Graphic Designer

Bir cavab yazın

Sistemə daxil olmaq üçün məlumatlarınızı daxil edin və ya ikonlardan birinə tıklayın:

WordPress.com Loqosu

WordPress.com hesabınızdan istifadə edərək şərh edirsinz. Çıxış / Dəyişdir )

Twitter rəsmi

Twitter hesabınızdan istifadə edərək şərh edirsinz. Çıxış / Dəyişdir )

Facebook fotosu

Facebook hesabınızdan istifadə edərək şərh edirsinz. Çıxış / Dəyişdir )

Google+ foto

Google+ hesabınızdan istifadə edərək şərh edirsinz. Çıxış / Dəyişdir )

%s qoşulma