Posted in Reklam

İlk İzlenim: Görsel Tasarımın Önemi


Bildiğiniz üzere, insanlar çok kolay yargılama yapabiliyorlar. Bir kişi hakkındaki ilk izlenim oluşturmak bir saniyenin 10’da biri kadar zaman alıyor ve bu durum web siteleri için de geçerli.

Kullanıcıların web sitenizin tasarımını beğenip beğenmedikleri ya da sitede kalıp kalmayacaklarına karar vermelerini sağlayacak olan ilk izlenimleri ortalama 0.05 saniyede oluşuyor.

Bu rakamlar özel çalışmalarla belirlenmiş rakamlar… İlk çalışmada, katılımcılar 500 milisaniye gösterilen web sitesi ana sayfalarının görsel çekiciliğini değerlendirmişler. Devamındaki çalışmada bu süre 50 mili saniyeye düşürülmüş. Bu çalışma sonucunda 50 milisaniye içinde görsel çekiciliğin değerlendirilebildiği sonucuna ulaşılmış. Bu demek oluyor ki web tasarımcılarının iyi bir ilk izlenim elde edebilmek için yaklaşık 50 milisaniyeleri var.

Bu ilk izlenim bir çok faktöre bağlı: yapı, renkler, aralıklar, simetri, metin miktarı, fontlar ve daha fazlası…

Kullanıcılar, tasarıma dair fikirlerini 17 milisaniyede bile oluşturabiliyorlar

Yakın zamanda Google, 50 milisaniye durumunu kendi araştırmalarında da kanıtladı. Araştırmaya göre, bazı fikirler 17 milisaniyede bile oluşabiliyor.

Çalışmalarının en önemli sonuçlarından birisi; görsel karmaşası az olan ve bulunduğu kategoriyi net belli eden içeren web siteleri daha fazla çekici olarak algılanıyor.

 

 Web Tasarım Görsel Çekicilik

 

Öneri:

Web sitenizin tasarımını basit ve alışılmış şekilde gerçekleştirin. Yenilikçi, alışılmışın fazlasıyla dışında arayüzler kullanırsanız insanlar muhtemelen bunu daha az beğeneceklerdir.

Göz hareketlerini izleme çalışması anahtar ögeleri tanımlıyor

Kullanıcının, ilk izlenim edindikleri bir web sitesinin ilgilerini çeken en önemli alanına bakmaları 2.6 saniye alıyor.

Araştırmacılar, web sayfalarını tararken öğrencilerin göz hareketlerini izlemiş. Daha sonra göz hareketlerini izleme verilerini, öğrencilerin başka bir bölüme geçmeden önce bir sayfanın menü, logo, imajlar ve sosyal medya ikonları gibi özel bir bölüme odaklanmalarının ne kadar sürdüğünü belirlemek için analiz etmişler. İlk izlenim ne kadar iyiyse, sayfada o kadar çok kaldıklarını tespit etmişler.

 

 Kullanışlılık Görsel Çekicilik

 

Kullanıcılar tarafından en çok ilgi çeken web site bölümleri ise şunlar;

  • Kurum logosu: Kullanıcılar, bu alandan ayrılmadan önce bu alanda ortalama 6.48 saniye harcıyorlar.
  • Ana menü: Neredeyse logo kadar popüler olan bu bölümde ortalama 6.44 saniye menünün görüntülendiği görülmüş.
  • Arama kutusu: Bu bölümde sadece 6 saniye civarında vakit harcanıyor.
  • Sitenin ana imajı: Bu bölüm kullanıcıların ortalama 5.94 saniye kadar gözlerini sabitlediği nokta…
  • Sitenin yazılı içeriği: Bu alanda ortalama 5.59 saniye harcanıyor.
  • Web sitesinin alt tarafı: Bu alanda da ortalama 5.25 saniye harcanıyor.

Öneri: İyi bir ilk izlenim, daha uzun bir ziyaret süresi sağlıyor. Bu ögeleri göz önünde bulundurun.

İlk izlenimlerin 94’ü tasarımla ilgili

İngiliz araştırmacılar farklı tasarım ve içerik faktörlerinin sağlık web sitelerinin güvenirliliğini nasıl etkilediğini analiz etmişler.

Araştırma, sitenin görünüşü ve hissettirdiklerinin, ilk izlenimin önemli bir bölümünü oluşturduğunu göstermiş.

 

 Web Tasarımı İlk İzlenim

 

Deney katılımcılarından gelen geri bildirimlerin %94’ü tasarımla ilgili; karmaşık, yönlendirme yardımı eksikliği, renk, pop-up reklamları, açıklamalar, küçük yazılar, çok fazla metin, görüntü ve his, zayıf arama özelliği gibi… Geri bildirimlerin sadece %6’sı güncel içerik ile alakalı. Görsel çekicilik ve web sitesinin yönlendirmeleri, insanların ilk izlenimlerini oluşturan en önemli faktörler.

Aynı zamanda, yetersiz arayüz tasarımı hızlı bir vazgeçme ve güvensizlik hissi uyandırıyor. Kullanıcılar tasarımın bir yönünü beğenmedikleri zaman, sitenin tümünden vazgeçiyorlar.

Benzer sonuçlar, Stanford Üniversitesi tarafından Consumer WebWatch için yapılan bir araştırmada da görülüyor.  İnsanların bir web sitesinin güvenirliliğini nasıl değerlendirdikleri hakkında “söyledikleri” ile “yaptıkları” arasında farklılıklar olduğunu gözlemlemişler.

Veriler, ortalama tüketicinin web sitesinin içeriğinden çok görsel ipuçları gibi yüzeysel görünüşüne daha fazla önem verdiğini gösteriyor. Örneğin, çalışmada tüketicilerin neredeyse yarısı (%46) web sitesinin güvenirliğini arayüz, tipografi, font boyutu ve renk paletlerini içeren genel görsel tasarımının çekiciliği üzerinden değerlendirmiş.

Öneri:

Mükemmel bir tasarım insanların size güvenmesini ve sitenizde gezinmelerini sağlıyor. Yetersiz tasarım güvensizlik yaratıp, insanların ayrılmalarına sebep oluyor.

İlham kaynağı olan görseller daha iyi ilk izlenim sağlıyor

Turizm sitelerinin ilk izlenimi hakkındaki bir çalışma, ilhamla alakalı ögelerin, ilk izlenim konusunda en büyük etkiye sahip olduğunu göstermiş. Görsel olarak çekici olan uyaranlar insanların daha uzun süre sitede kalmalarını sağlıyor ve bunların ziyaretçileri birer müşteriye dönüştürmek için çok önemli  olduğunu gösteriyor.

 

 İlk İzlenim Görsel Çekicilik

 

Kullanışlılık, güvenilirlik adına ilk izlenim için ikinci önemli etken

Tüm bunlar gösteriyor ki tatilciler bir varış noktası için ilham almak istiyorlar (ilham verici tasvirler), başka şeyler düşünmek için zihinsel enerjilerini harcamak istemiyorlar (kullanışlılık– beni düşünmeye zorlama) ve bu seyahati planlayanların yasal olduğundan emin olmak istiyorlar (güvenilirlik).

Öneri:

Eğer bir rüya satıyorsanız, ilham verici fotoğraflar ilk izlenimi oluşturan önemli faktörlerin başında geliyor.

Pozitif bir ilk izlenim daha fazla memnun ediyor

Kullanışlılık hakkında tarafsız bakış açısına dair ürün beklentilerinin etkileri üzerine yürütülen bir çalışmada, katılımcılar kullanışlılık testinden önce yeni bir mobil araç hakkında olumlu ve olumsuz ürün görüşlerini okumuş, kontrol grup ise ürün hakkında hiçbir şey okumamış.

 

 Kullanıcı Deneyimi Web Sitesi

 

Çalışmada, deneyden sonraki değerlendirmeler üzerinde olumlu beklentilerin etkisinin şaşırtıcı bir şekilde çok kuvvetli olduğu görülmüş; olumlu görüşler okuyan katılımcılar, olumsuz şeyler okuyan ya da hiçbir şey okumayan katılımcılara göre ürünle alakalı daha iyi değerlendirmelerde bulunmuşlar.

Öneri:

Kullanıcılar, web sitenizi “hemen” beğenirlerse,  gezinirken karşılaştıkları yetersizlikler konusunda pek fazla olumsuz tavır sergilemezler. Olumsuz ilk izlenim, kullanıcıların tüm site memnuniyetini düşürür.

Görsel çekicilik kullanıcı algısı için kullanışlılıktan daha önemli

Görsel çekicilik ve kullanışlılık özelliklerinin kullanıcı deneyimi ve web sitesine dair memnuniyetleri üzerindeki etkileri araştırıldı.

Kullanıcılar, görsel çekicilik ve kullanışlılık konusunda değişkenlik gösteren web sitelerinde verilen görevleri tamamlamışlar. Sonuçlar, ilk izlenimin büyük oranda sitenin görsel çekiciliğinden etkilendiğini göstermiş. Kullanıcılar, görsel çekiciliği yüksek sitelere, yüksek kullanışlılık ve ilgi çekicilik konusunda oy verirken, görsel çekiciliği düşük olan sitelere kullanışlılık konusunda az oy vermişler.  Kullanıcıların bir web sitesine dair çekicilik algısı, sitede güzel bir deneyim yaşadıktan sonra bile sitenin kullanışlılığından etkilenmemiş.

 

 İlk İzlenim Web Tasarımı

 

Öneri:

Tasarıma yatırım yapın; bu kullanıcıları en çok çeken şey. Harika bir görsel tasarım, kullanışlılık konusunda bile size yardımcı olacaktır. Eğer siteniz görsel olarak çekici değilse, kullanışlılığı da pek işe yaramayabilir.

Sitenin üst alanının çok önemli olduğunu unutmayın

Yıllardır “sayfanın üst alanı” (above the fold) konusu hararetli tartışmalara sebep oluyor. Son zamanlardaki araştırmalara göre, insanların kaydırma (scrolling) ile pek bir problemi yok ve hatta bunu, bir sürü sayfanın içinde gezinmeye tercih ediyorlar.

Sayfanın üst alanı konusunda yeni bir yaklaşım var: web sitenizin en iyi kısmı burası olmalı. İlk izlenimler 0.05 saniye içinde oluşuyor. Bu süreç içinde kullanıcılar sayfayı kaydırmayacaklar. Bu yüzden, kaydırmadan önce gördükleri şey, sayfayı kaydırıp kaydırmayacaklarına karar vermelerini sağlıyor.

Sonuç

İnsanlar siteniz hakkındaki fikirlerini mili saniyeler içerisinde oluşturuyor bu yüzden web sitenizdeki ilk saniye, diğer saniyelerden çok daha önemli olabilir. Bu yüzden tasarım konusunda bütçenizi kısmaya çalışmayın ve daha ilk bakışta harika görünen bir tasarımı hedefleyin. Bu sayede, web siteniz üzerinden gelen potansiyellerin satışa dönüşme yüzdesinin artacağından emin olabilirsiniz.

* Ekran görüntüleri sadece aydınlatıcı amaçla kullanılmıştır.

Mutluluk paylaştıkça artar🙂

Müəllif:

Graphic Designer

Bir cavab yazın

Sistemə daxil olmaq üçün məlumatlarınızı daxil edin və ya ikonlardan birinə tıklayın:

WordPress.com Loqosu

WordPress.com hesabınızdan istifadə edərək şərh edirsinz. Çıxış / Dəyişdir )

Twitter rəsmi

Twitter hesabınızdan istifadə edərək şərh edirsinz. Çıxış / Dəyişdir )

Facebook fotosu

Facebook hesabınızdan istifadə edərək şərh edirsinz. Çıxış / Dəyişdir )

Google+ foto

Google+ hesabınızdan istifadə edərək şərh edirsinz. Çıxış / Dəyişdir )

%s qoşulma